Załącznik do Uchwały Nr 147/2013 Zarządu Powiatu w Ostrowcu Św. z dnia 19.09.2013r
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM UL. GRABOWIECKA 7
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny określa organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej zwanego dalej Domem oraz szczegółowy zakres zadań.
§ 2
-
Dom Pomocy Społecznej działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa a w szczególności:
-
Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2013r. poz. 182)
-
Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym ( Dz. U.
z 2013r. poz. 595)
-
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. 2012r. poz. 964)
-
Niniejszego Regulaminu
-
Podstawowe zasady gospodarki finansowej Domu określają w szczególności:
-
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2013r. poz. 330 z późn. zm)
-
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, 759 z późn. zm.)
-
Sprawy pracownicze są regulowane w szczególności przez:
-
Ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.)
-
Ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)
§ 3
-
Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną powiatu ostrowieckiego utworzoną i działającą w formie jednostki budżetowej.
-
Dom posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
-
Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Ostrowiecki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Św.
§ 4
Siedzibą Domu Pomocy Społecznej jest Ostrowiec Św., ul. Grabowiecka 7.
§ 5
Przy realizacji zadań Dom współdziała z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Św., organami administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ II
Zadania Domu
§ 6
-
Dom jest placówką stałego pobytu przeznaczoną dla maksymalnie 188 osób somatycznie chorych.
-
Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców, uwzględniając wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
-
Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
-
Podstawą przyjęcia do Domu jest decyzja administracyjna wydana przez Starostę Ostrowieckiego .
-
Pobyt w Domu jest odpłatny. Zasady ustalania i wysokości opłat regulują odrębne przepisy.
-
Na terenie Domu działa Rada Mieszkańców. Rada Mieszkańców jest organem
samorządnym mieszkańców Domu, powoływana w drodze wyborów na okres
jednego roku.
-
Zadaniem Rady Mieszańców jest utrzymywanie stałego kontaktu z Dyrektorem Domu oraz udział w rozpatrywaniu skarg i zażaleń na funkcjonowanie Domu, a także w zakresie przestrzegania praw i obowiązków jego mieszkańców.
Rozdział III
Zasady funkcjonowania Domu
§ 7
-
Całokształtem działania Domu kieruje Dyrektor i ponosi za nie pełną odpowiedzialność przed Starostą.
-
Dyrektor Domu w stosunku do pracowników Domu jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
-
Dyrektor kieruje działalnością Domu przy pomocy Głównego Księgowego i komórek organizacyjnych.
-
Podczas nieobecności dyrektora zastępstwo sprawuje Główny Księgowy. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje dyrektora DPS.
-
Dyrektor reprezentuje Dom na zewnątrz i jest umocowany w ramach zwykłego
zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych,
związanych z funkcjonowaniem Domu, mających na celu realizację zadań
statutowych Domu, wobec wszystkich władz, organów, instytucji,
przedsiębiorstw, banków i innych podmiotów oraz do występowania i
prowadzenia w imieniu Powiatu Ostrowieckiego spraw przed sądami w
charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania, wraz z egzekucją
roszczeń, z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw.
-
Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności :
-
realizacja zadań Domu,
-
opracowywanie strategii działań,
-
planowanie realizacji zadań, z uwzględnieniem posiadanych środków,
-
inicjowanie działań zmierzających do ciągłej poprawy jakości świadczonych
usług,
-
prowadzenie polityki zatrudnienia oraz szkolenia personelu,
-
współpracę z innymi jednostkami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym,
-
organizacja pracy podległych sobie pracowników,
-
nadzór nad pracą komórek organizacyjnych,
-
motywowanie do pracy podległych pracowników
7. Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
-
Główny Księgowy,
-
Kierownik Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego,
-
Kierownik Działu Techniczno - Gospodarczego,
-
Starszy Inspektor
-
Starszy Administrator
-
Radca Prawny,
-
Samodzielne Stanowisko ds. BHP i P/Poż,
-
Inspektor
§8
-
W strukturze organizacyjnej Domu wyodrębnia się:
-
działalność merytoryczną na rzecz mieszkańców,
-
działalność wspomagającą.
-
-
W ramach działalności merytorycznej zadania realizowane są przez Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy. Za działalność merytoryczną Domu odpowiada Kierownik Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego, który jest koordynatorem działających zespołów terapeutyczno – opiekuńczych opracowujących indywidualne plany wsparcia dla mieszkańców.
-
Zadania związane z działalnością wspomagającą realizowane są przez Dział Finansowo – Księgowy oraz Dział Techniczno-Gospodarczy i samodzielne komórki ( stanowiska )
ROZDZIAŁ IV
KOMÓRKI ORGANIZACYJNE DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 9
W Domu utworzone są się następujące komórki organizacyjne:
-
działy
-
samodzielne stanowiska pracy.
§ 10
-
Dział jest podstawową komórką organizacyjną , zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma problemami, zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
-
Działem kieruje kierownik działu.
§ 11
-
Samodzielne stanowisko może być tworzone w ramach działu, referatu lub jako komórka samodzielna.
-
Rodzaj stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych, szczególnie w Dziale Terapeutyczno - Opiekuńczym uzależniony jest od potrzeb psychofizycznych mieszkańców.
-
Rodzaj stanowisk oraz ich podział na etaty ustala się w planach na dany rok kalendarzowy.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 12
W Domu Pomocy Społecznej w Ostrowcu Św. tworzy się następujące działy oraz stanowiska samodzielne:
-
Dział Finansowo-Księgowy,
-
Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy,
-
Dział Techniczno- Gospodarczy,
-
Starszy Inspektor,
-
Starszy Administrator,
-
Radca Prawny,
-
Samodzielne Stanowisko ds. BHP i P/Poż,
-
Inspektor
Schemat organizacyjny stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 13
-
Dyrektor DPS sprawuje zwierzchni nadzór nad działalnością wszystkich pionów występujących w strukturze organizacyjnej Domu oraz bezpośrednio kieruje sprawami z zakresu:
-
strategii działania Domu
-
polityki personalnej
-
organizacji i zarządzania
-
-
Główny księgowy kieruje działem finansowo- księgowym , a zakres jego działania określają odrębne przepisy.
-
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Domu określa Rozdział V niniejszego Regulaminu.
§ 14
1. Kierownicy komórek organizacyjnych Domu są odpowiedzialni za:
-
właściwą organizację pracy podległych komórek organizacyjnych oraz
realizację zadań komórki,
-
sporządzanie i przekazanie zakresów czynności podległych pracowników do Samodzielnego Stanowiska ds. Pracowniczych,
-
opracowywanie materiałów analitycznych i sprawozdawczości z zakresu
działania komórki,
-
realizację wydatków dotyczących zadań z zakresu działania komórki.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych Domu:
-
opracowują roczne harmonogramy pracy,
-
prowadzą niezbędną dokumentację, obowiązującą w komórce,
-
inicjują szkolenia podległych pracowników,
-
sprawują nadzór nad majątkiem przekazanym do użytkowania podległej komórce organizacyjnej,
-
składają wnioski do Dyrektora w sprawach zawierania umów o pracę, zmiany warunków umowy o pracę oraz w sprawach wynagradzania, nagród i kar podległych pracowników,
-
dokonują rozliczeń podległych pracowników, z którymi umowa o pracę została rozwiązana lub wygasła,
-
uczestniczą w opracowywaniu projektu planu finansowego DPS,
-
opracowują projekty instrukcji, wyjaśnień i procedur dotyczących realizacji zadań z zakresu działania komórki.
3. Kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy zajmujący samodzielne
stanowiska odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytorycznie właściwe i terminowe załatwienie spraw.
-
W razie nieobecności kierowników i samodzielnych pracowników zastępują ich pracownicy wyznaczeni przez Kierownika po uzgodnieniu z dyrektorem.
§ 15
Obowiązki dotyczące porządku wewnętrznego Domu oraz obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy ustalony przez dyrektora.
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 16
1. Do podstawowych zadań Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego w
szczególności należy:
-
Prawidłowe funkcjonowanie zespołów terapeutyczno-opiekuńczych.
-
Opracowywanie i realizowanie indywidualnego planu wsparcia.
-
Inicjowanie i wdrażanie różnych form terapeutycznych.
-
Aktywizowanie Mieszkańców poprzez udział w:
-
terapii zajęciowej
-
zajęciach edukacyjnych
-
spotkaniach społeczności Domu
-
pracach samorządu Mieszkańców
-
pracach na rzecz Domu i jego Mieszkańców
-
Dbałość o prawidłowy przebieg procesu opieki, terapii i rehabilitacji każdego mieszkańca.
-
Opracowywanie i wdrażanie standardów postępowania w zakresie usług świadczonych przez Dom.
-
Prowadzenie szeroko rozumianej pracy edukacyjno-wychowawczej.
2. W ramach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych działają pracownicy
pierwszego kontaktu, wskazywani w miarę możliwości przez mieszkańca Domu.
-
Do ich zadań w szczególności należy koordynowanie indywidualnego planu wspierania mieszkańca, a także włączanie mieszkańca w aktywne życie Domu, wzbudzanie odpowiedzialności za współmieszkańców, dbałość o zachowanie przez mieszkańca higieny osobistej i czystości wokół siebie, kształtowanie u mieszkańca zachowań zgodnych z zasadami współżycia w grupie.
-
Pracownik pierwszego kontaktu realizuje swoje zadania poprzez ścisłą współpracę z mieszkańcem, rodziną mieszkańca oraz pracownikami Domu w zakresie realizacji indywidualnego planu wspierania mieszkańca.
-
Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi dokumentację dotycząca jego pracy z mieszkańcem.
§ 17
Do podstawowych zadań pracownika socjalnego należy:
-
prowadzenie ewidencji osób oczekujących na miejsce w Domu,
-
przyjmowanie nowo przybyłych Mieszkańców i załatwianie formalności związanych z zameldowaniem,
-
prowadzenie akt osobowych Mieszkańców,
-
stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
-
udzielanie Mieszkańcom pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach prawach do świadczeń oraz innych dostępnych formach pomocy,
-
utrzymywanie stałego kontaktu z organami emerytalno - rentowymi udzielającymi świadczeń Mieszkańcom.
§ 18
Do podstawowych zadań działu finansowo - księgowego w szczególności należy:
-
prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi zasadami gospodarki finansowej,
-
analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących do dyspozycji jednostki,
-
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładanie planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,
-
prowadzenie kasy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
prawidłowe zabezpieczenie gotówki w kasie , papierów wartościowych itp.,
-
prowadzenie kartotek ilościowo-wartościowych wg dowodów magazynowych oraz uzgadnianie ich z magazynierem oraz kontem syntetycznym,
-
przeprowadzanie inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
prowadzenie archiwum,
-
sporządzanie list płac dla pracowników oraz list zasiłkowych, dokonywanie rozliczenia podatku oraz prowadzenie dokumentacji ZUS,
§ 19
Do podstawowych zadań działu techniczno-gospodarczego w szczególności należy:
1. Utrzymanie prawidłowego funkcjonowania:
-
kuchni
-
pomieszczeń Domu w tym pomieszczeń gospodarczych
-
terenów zielonych wokół Domu
-
Utrzymanie w stałej sprawności technicznej:
-
sprzętu i urządzeń Domu,
-
instalacji:
-
wodno-kanalizacyjnej
-
elektrycznej
-
c.o.
-
3. Wykonywanie na terenie Domu prac remontowych.
-
Utrzymywanie czystości i porządku na terenie Domu.
-
Prowadzenie kuchni domu, zapewnienie prawidłowego funkcjonowania pionu żywieniowego i utrzymanie w należytym stanie technicznym i higienicznym wyposażenia oraz urządzeń kuchennych.
-
Prowadzenie gospodarki magazynowej, zapewnienie zaopatrzenia i dostaw.
§ 20
Stanowisko Inspektora to stanowisko samodzielne. Do zadań inspektora należy między innymi:
-
realizacja postanowień ustawy Prawa Zamówień Publicznych,
-
przygotowywanie projektów umów cywilno – prawnych, wewnętrznych aktów prawnych,
-
prowadzenie ewidencji i sprawozdań z zakresu udzielonych zamówień publicznych,
-
prowadzenie spraw pracowniczych,
-
obsługa sekretarsko – biurowa Dyrektora DPS,
-
organizacja obiegu dokumentów w DPS,
-
prowadzenie archiwum i kancelarii głównej DPS.
§ 21
Radca prawny jest odpowiedzialny za prowadzenie obsługi prawnej Domu
Do zadań radcy prawnego należy w szczególności:
-
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień kierownictwu domu i pracownikom na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach pracy w sprawach dotyczących stosowania przepisów prawnych,
-
informowanie Dyrektora o nowo wydanych przepisach prawnych i dostrzeżonych faktach naruszenia przepisów prawa,
-
badanie zgodności z obowiązującymi przepisami wewnętrznych aktów prawnych,
-
opiniowanie umów o roboty, dostawy i usługi, zawieranych przez Dom,
-
opiniowanie spraw dotyczących umarzania należności Domu,
-
prowadzenie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących obsługi prawnej.
ROZDZIAŁ VI
Cel, zasady działania
oraz zakres świadczonych usług
§ 22
Celem Domu jest:
-
zapewnienie jego Mieszkańcom całodobowej opieki,
-
zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, pielęgnacyjnych, społecznych, kulturalnych i religijnych,
-
tworzenie Mieszkańcom warunków godnego i bezpiecznego życia,
-
współpraca z osobami fizycznymi i prawnymi oraz organizacjami pozarządowymi , szczególnie zaś z PCPR.
§ 23
-
W Domu działają zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się z pracowników Domu, do których należy opracowywanie indywidualnego planu wsparcia dla każdego Mieszkańca oraz realizacja tego planu.
-
Indywidualny plan wsparcia stanowi odzwierciedlenie sprawowanej opieki , jak również stopnia zaangażowania Mieszkańca w proces świadczonych usług .
-
Plany, wspierania mieszkańców opracowują zespoły terapeutyczno – opiekuńcze złożone z pracowników Domu i realizują je wspólnie z mieszkańcami.
-
Rodzaj i zakres opieki świadczonej na rzecz Mieszkańców uzależniony jest od ich sprawności fizycznej i psychicznej oraz możliwości organizacyjno-finansowych Domu.
§ 24
Przyjęcie Mieszkańca do Domu następuje na podstawie decyzji wydanej w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz przepisach wykonawczych do niej.
§ 25
-
Pobyt w Domu jest odpłatny.
-
Opłatę za pobyt w Domu ustala się zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
-
Na wniosek Mieszkańca, rodziny lub opiekuna prawnego dyrektor Domu może udzielić Mieszkańcowi urlopu w wymiarze zgodnym z obowiązującymi przepisami.
§ 26
Dom świadczy usługi:
-
W zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
-
miejsce zamieszkania
-
wyżywienie
-
utrzymanie czystości
-
odzież i obuwie.
-
Opiekuńcze, polegające na:
-
udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
-
pielęgnacji
-
niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3. Wspomagające, polegające na:
-
umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
-
podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu Mieszkańców,
-
umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
-
zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności Mieszkańców,
-
stymulowaniu nawiązywania , utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną
i społecznością lokalną,
-
działaniu zmierzającym do usamodzielnienia Mieszkańca, w miarę jego możliwości,
-
pomocy usamodzielniającemu się Mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
-
zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
-
pokryciu , w miarę możliwości , Mieszkańcowi nie posiadającemu własnego źródła dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, (art.37, ust.2, pkt. 1 ust.
ustawy o pomocy społecznej),
-
zapewnieniu przestrzegania praw Mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
-
sprawnym załatwianiu skarg i wniosków Mieszkańców.
§ 27
Dom pomocy społecznej umożliwia usługi zdrowotne zgodne z odrębnymi przepisami o powszechnym ubezpieczeniu społecznym.
§ 28
Prawa i obowiązki Mieszkańca:
-
Każdy Mieszkaniec ma prawo do:
-
dostępu do kultury, rekreacji oraz rozwijania własnych zainteresowań,
-
pomocy w zaspokojeniu swoich potrzeb,
-
uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących swojej osoby,
-
uczestnictwa w tworzeniu indywidualnych planów wsparcia i ocenie efektów ich realizacji,
-
składania skarg i wniosków,
-
uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom
i swobodnego z nich korzystania.
-
Do obowiązków Mieszkańca należy:
-
poszanowanie godności osobistej współmieszkańców i pracowników,
-
wzajemna życzliwość, pomoc koleżeńska i szacunek,
-
utrzymanie porządku i czystości wokół siebie oraz higieny osobistej
w miarę możliwości,
-
poszanowanie mienia będącego własnością prywatną i całej społeczności Domu,
-
ponoszenie opłat za pobyt w Domu według obowiązujących przepisów,
-
przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego oraz przepisów porządkowych ustalonych przez dyrektora i obowiązujących w Domu,
-
przestrzegania ustalo
Liczba wyświetleń: 1746
Utworzono dnia: 30.04.2015
Dokument wprowadził:
DPS
Dokument opublikował:
Administrator główny
01.03.2016, Administrator główny:
Dodanie załącznika Schemat organizacyjny DPS 2016
01.03.2016, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulamin
01.03.2016, Administrator główny:
Dodanie załącznika Regulamin organizacyjny DPS z dnia 25.02.2016r.
01.03.2016, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulamin
01.03.2016, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulamin
01.03.2016, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulamin
30.04.2015, Administrator główny:
Edycja zakładki Regulamin
30.04.2015, Administrator główny:
Dodanie załącznika Schemat organizacyjny DPS
30.04.2015, Administrator główny:
Dodanie załącznika Regulamin DPS
30.04.2015, Administrator główny:
Utworzenie zakładki Regulamin