Załącznik do Uchwały Nr   147/2013 Zarządu Powiatu w Ostrowcu Św. z dnia 19.09.2013r
 
REGULAMIN  ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM UL. GRABOWIECKA 7

 

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY  OGÓLNE

 

§  1

Regulamin Organizacyjny określa organizację i szczegółowe  zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej zwanego dalej Domem oraz szczegółowy zakres zadań.

§ 2

  1. Dom Pomocy  Społecznej działa  na podstawie obowiązujących przepisów prawa a w szczególności:

  1. Ustawy z dnia  12 marca 2004r  o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2013r. poz. 182)

  2. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym ( Dz. U.

z 2013r.  poz.  595)

  1. Rozporządzenia  Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. 2012r. poz. 964)

  2. Niniejszego Regulaminu

  3.  Podstawowe zasady gospodarki finansowej Domu określają w szczególności:

  4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z  późn. zm.)

  5. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2013r. poz. 330 z późn. zm)

  6. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r.  Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r.  Nr 113, 759 z  późn. zm.)

 

  1.  Sprawy pracownicze są regulowane w szczególności przez:

  1. Ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.)

  2. Ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)

  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)                                    

§ 3

  1. Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną powiatu ostrowieckiego utworzoną i działającą w formie jednostki budżetowej.

  2. Dom posiada wyodrębniony rachunek bankowy.

  3. Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Ostrowiecki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Św.

 

§ 4

Siedzibą  Domu Pomocy Społecznej jest Ostrowiec Św., ul. Grabowiecka 7.

                                                  

§ 5

Przy realizacji zadań Dom  współdziała z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Św., organami administracji publicznej i samorządu  terytorialnego  oraz organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką pomocy społecznej.

 

ROZDZIAŁ II

Zadania Domu

 

§ 6

  1. Dom jest placówką stałego pobytu przeznaczoną dla maksymalnie  188 osób somatycznie  chorych.

  2. Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców, uwzględniając wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.

  3. Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.

  4. Podstawą przyjęcia do Domu jest decyzja administracyjna wydana przez Starostę Ostrowieckiego .

  5. Pobyt w Domu jest odpłatny. Zasady ustalania i wysokości opłat regulują odrębne przepisy.

  6. Na terenie Domu działa Rada Mieszkańców. Rada Mieszkańców jest organem

samorządnym mieszkańców Domu, powoływana w drodze wyborów na okres

jednego roku.

  1. Zadaniem Rady Mieszańców jest utrzymywanie stałego kontaktu z  Dyrektorem Domu oraz udział w rozpatrywaniu skarg i zażaleń na funkcjonowanie Domu, a także w zakresie przestrzegania praw i obowiązków jego mieszkańców.

 

Rozdział III

Zasady funkcjonowania Domu

 

§ 7

  1. Całokształtem działania Domu kieruje  Dyrektor i ponosi  za nie pełną  odpowiedzialność przed Starostą.

  2. Dyrektor Domu w stosunku do pracowników Domu jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.

  3. Dyrektor  kieruje działalnością Domu przy pomocy Głównego Księgowego i komórek organizacyjnych.

  4. Podczas nieobecności dyrektora zastępstwo sprawuje Główny Księgowy. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje dyrektora DPS.

  5. Dyrektor reprezentuje Dom na zewnątrz i jest umocowany w ramach zwykłego

      zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych,

      związanych z funkcjonowaniem Domu, mających na celu realizację zadań

      statutowych Domu, wobec wszystkich władz, organów, instytucji,

      przedsiębiorstw, banków i innych podmiotów oraz do występowania i 

      prowadzenia w imieniu  Powiatu Ostrowieckiego spraw przed sądami w

      charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania, wraz z egzekucją

      roszczeń, z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw.

  1. Do obowiązków Dyrektora  należy  w szczególności :

  1. realizacja zadań Domu,

  2. opracowywanie strategii działań,

  3. planowanie realizacji zadań, z uwzględnieniem posiadanych środków,

  4. inicjowanie działań zmierzających do ciągłej poprawy jakości świadczonych

usług,

  1. prowadzenie polityki zatrudnienia oraz szkolenia personelu,

  2. współpracę z innymi jednostkami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym,

  3. organizacja pracy podległych sobie pracowników,

  4. nadzór nad pracą komórek organizacyjnych,

  5. motywowanie do pracy podległych pracowników

7. Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:

  1. Główny Księgowy,

  2. Kierownik Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego,

  3. Kierownik Działu Techniczno - Gospodarczego,

  4. Starszy Inspektor 

  5. Starszy Administrator

  6. Radca Prawny,

  7. Samodzielne Stanowisko ds. BHP i P/Poż,

  8. Inspektor

 

§8

  1. W strukturze organizacyjnej Domu wyodrębnia się:

    1. działalność merytoryczną na rzecz mieszkańców,

    2. działalność wspomagającą.

  2. W ramach działalności merytorycznej zadania realizowane są przez Dział                          Terapeutyczno - Opiekuńczy. Za działalność merytoryczną Domu odpowiada Kierownik Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego, który jest koordynatorem działających zespołów terapeutyczno – opiekuńczych opracowujących indywidualne plany wsparcia dla mieszkańców.

  3. Zadania związane z działalnością wspomagającą realizowane są przez Dział Finansowo – Księgowy oraz  Dział Techniczno-Gospodarczy i samodzielne    komórki ( stanowiska )

 

 

                                                          ROZDZIAŁ IV

           KOMÓRKI  ORGANIZACYJNE  DOMU POMOCY  SPOŁECZNEJ

 

§ 9

 

W Domu utworzone są  się następujące komórki organizacyjne:

  1. działy

  2. samodzielne stanowiska pracy.

 

§ 10

  1. Dział jest podstawową komórką organizacyjną , zajmującą   się  określoną problematyką i działalnością  w sposób kompleksowy  lub  kilkoma problemami, zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce  organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.

  2. Działem kieruje kierownik działu.

 

§ 11

  1. Samodzielne  stanowisko może być tworzone  w ramach działu, referatu lub jako komórka samodzielna.

  2. Rodzaj stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych, szczególnie w Dziale Terapeutyczno - Opiekuńczym uzależniony jest od potrzeb psychofizycznych mieszkańców.

  3.  Rodzaj stanowisk oraz ich podział na etaty ustala się w planach na dany rok kalendarzowy.

  

ROZDZIAŁ IV

STRUKTURA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§ 12

W Domu Pomocy Społecznej w Ostrowcu Św. tworzy się następujące  działy oraz stanowiska samodzielne:

  1.  Dział Finansowo-Księgowy,

  2.  Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy,

  3.  Dział Techniczno- Gospodarczy,

  4.  Starszy Inspektor, 

  5.  Starszy Administrator,

  6.  Radca Prawny,

  7.  Samodzielne Stanowisko ds. BHP i P/Poż,

  8.  Inspektor

 

Schemat organizacyjny stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

 

§ 13

  1. Dyrektor DPS sprawuje zwierzchni nadzór nad działalnością wszystkich pionów występujących w strukturze organizacyjnej Domu oraz bezpośrednio kieruje sprawami z zakresu:

    1. strategii działania Domu

    2. polityki personalnej

    3. organizacji i zarządzania

  2. Główny księgowy kieruje działem finansowo- księgowym , a zakres jego działania określają odrębne przepisy.

  3. Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Domu określa Rozdział V niniejszego  Regulaminu.

 

§ 14

1. Kierownicy komórek organizacyjnych Domu są odpowiedzialni za:

  1. właściwą organizację pracy podległych komórek organizacyjnych oraz

realizację zadań komórki,

  1.  sporządzanie i przekazanie zakresów czynności podległych pracowników   do Samodzielnego Stanowiska ds. Pracowniczych,

  2. opracowywanie materiałów analitycznych i sprawozdawczości z zakresu

działania komórki,

  1. realizację wydatków dotyczących zadań z zakresu działania komórki.

2.   Kierownicy komórek organizacyjnych Domu:

  1. opracowują roczne harmonogramy pracy,

  2. prowadzą niezbędną dokumentację, obowiązującą w komórce,

  3. inicjują szkolenia podległych pracowników,

  4. sprawują nadzór nad majątkiem przekazanym do użytkowania podległej komórce organizacyjnej,

  5. składają wnioski do Dyrektora w sprawach zawierania umów o pracę,    zmiany warunków umowy o pracę oraz w sprawach wynagradzania, nagród i kar podległych pracowników,

  6. dokonują rozliczeń podległych pracowników, z którymi umowa o pracę   została rozwiązana lub wygasła,

  7. uczestniczą w opracowywaniu projektu planu finansowego DPS,

  8. opracowują projekty instrukcji, wyjaśnień i procedur dotyczących realizacji zadań z zakresu działania komórki.

3.  Kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy zajmujący samodzielne

stanowiska odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytorycznie właściwe i terminowe załatwienie spraw.

  1. W razie nieobecności kierowników i samodzielnych pracowników zastępują ich      pracownicy  wyznaczeni  przez Kierownika po uzgodnieniu z   dyrektorem.

 

§ 15

Obowiązki dotyczące porządku wewnętrznego Domu oraz obowiązki  pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy ustalony przez dyrektora.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§ 16

1. Do podstawowych zadań Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego  w

szczególności należy:

  1. Prawidłowe funkcjonowanie zespołów  terapeutyczno-opiekuńczych.

  2. Opracowywanie i realizowanie indywidualnego planu wsparcia.

  3. Inicjowanie i wdrażanie różnych form terapeutycznych.

  4. Aktywizowanie Mieszkańców poprzez udział w:

  • terapii zajęciowej

  • zajęciach edukacyjnych

  • spotkaniach  społeczności Domu

  • pracach samorządu Mieszkańców

  • pracach na rzecz Domu i jego Mieszkańców

  1. Dbałość o prawidłowy przebieg procesu opieki, terapii i rehabilitacji każdego    mieszkańca.

  2. Opracowywanie i wdrażanie standardów postępowania w zakresie usług   świadczonych przez Dom.

  3. Prowadzenie  szeroko rozumianej  pracy  edukacyjno-wychowawczej.

2. W ramach  zespołów terapeutyczno  –  opiekuńczych   działają    pracownicy

pierwszego kontaktu, wskazywani w miarę możliwości przez mieszkańca  Domu.

  1. Do ich zadań w szczególności należy koordynowanie indywidualnego planu wspierania mieszkańca, a także włączanie mieszkańca w aktywne życie Domu, wzbudzanie odpowiedzialności za współmieszkańców, dbałość o zachowanie przez mieszkańca higieny osobistej i czystości wokół siebie, kształtowanie u mieszkańca zachowań zgodnych z zasadami współżycia w grupie.

  2. Pracownik pierwszego kontaktu realizuje swoje zadania poprzez ścisłą współpracę z mieszkańcem, rodziną mieszkańca oraz pracownikami Domu w zakresie realizacji indywidualnego planu wspierania mieszkańca.

  3. Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi dokumentację dotycząca jego pracy z mieszkańcem.

 

§ 17

Do podstawowych zadań pracownika socjalnego należy:

  1. prowadzenie ewidencji osób oczekujących na miejsce w Domu,

  2. przyjmowanie nowo przybyłych  Mieszkańców i załatwianie formalności związanych z zameldowaniem,

  3. prowadzenie akt osobowych Mieszkańców,

  4. stymulowanie  nawiązywania, utrzymywania i rozwijania  kontaktu z rodziną i środowiskiem,

  5. udzielanie Mieszkańcom pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach prawach do świadczeń oraz innych dostępnych formach pomocy,   

  6. utrzymywanie stałego kontaktu z organami emerytalno - rentowymi udzielającymi świadczeń Mieszkańcom.

 

§ 18

Do podstawowych zadań działu finansowo - księgowego w szczególności należy:

  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi zasadami gospodarki finansowej,

  2. analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących do dyspozycji jednostki,

  3. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności  zakładanie planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

  4. prowadzenie  kasy zgodnie z obowiązującymi przepisami,

  5. prawidłowe zabezpieczenie gotówki w kasie , papierów wartościowych itp.,

  6. prowadzenie  kartotek ilościowo-wartościowych wg dowodów magazynowych oraz  uzgadnianie ich z magazynierem oraz kontem syntetycznym,

  7. przeprowadzanie  inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,

  8. prowadzenie archiwum,

  9. sporządzanie list płac dla pracowników oraz list zasiłkowych, dokonywanie rozliczenia podatku oraz prowadzenie dokumentacji ZUS,

 

§ 19

Do podstawowych zadań działu techniczno-gospodarczego w szczególności  należy:

1.  Utrzymanie prawidłowego funkcjonowania:

  1. kuchni

  2. pomieszczeń Domu w tym pomieszczeń gospodarczych

  3. terenów zielonych wokół Domu

  1. Utrzymanie w stałej sprawności  technicznej:

  1. sprzętu i urządzeń Domu,

  2. instalacji:

    • wodno-kanalizacyjnej

    • elektrycznej

    • c.o.

3. Wykonywanie na terenie Domu prac remontowych.

  1. Utrzymywanie  czystości i porządku na terenie Domu.

  2. Prowadzenie kuchni domu, zapewnienie prawidłowego funkcjonowania       pionu żywieniowego i utrzymanie w należytym stanie technicznym i higienicznym wyposażenia oraz urządzeń kuchennych.

  3. Prowadzenie gospodarki magazynowej, zapewnienie zaopatrzenia i dostaw.

 

§ 20

Stanowisko Inspektora to stanowisko samodzielne. Do zadań inspektora należy między innymi:

  1. realizacja postanowień ustawy Prawa Zamówień Publicznych,

  2. przygotowywanie projektów umów cywilno – prawnych, wewnętrznych aktów prawnych,

  3. prowadzenie ewidencji i sprawozdań z zakresu udzielonych zamówień publicznych,

  4. prowadzenie spraw pracowniczych,

  5. obsługa sekretarsko – biurowa Dyrektora DPS,

  6. organizacja obiegu dokumentów w DPS,

  7. prowadzenie archiwum i kancelarii głównej DPS.

 

§ 21

Radca prawny jest odpowiedzialny za prowadzenie obsługi prawnej Domu

Do zadań radcy prawnego należy w szczególności:

  1. udzielanie porad, opinii i wyjaśnień kierownictwu domu i pracownikom na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach pracy w sprawach dotyczących stosowania przepisów prawnych,

  2. informowanie Dyrektora o nowo wydanych przepisach prawnych i dostrzeżonych faktach naruszenia przepisów prawa,

  3. badanie zgodności z obowiązującymi przepisami wewnętrznych aktów prawnych,

  4. opiniowanie umów o roboty, dostawy i usługi, zawieranych przez Dom,

  5. opiniowanie spraw dotyczących umarzania należności Domu,

  6. prowadzenie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących obsługi prawnej.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Cel, zasady działania

oraz zakres świadczonych usług

 

§ 22

 Celem Domu jest:

  1. zapewnienie jego Mieszkańcom całodobowej opieki,

  2. zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, pielęgnacyjnych, społecznych, kulturalnych i religijnych,

  3. tworzenie Mieszkańcom warunków godnego i  bezpiecznego życia,

  4. współpraca z osobami  fizycznymi i prawnymi oraz organizacjami pozarządowymi , szczególnie zaś z PCPR.

 

§ 23

  1. W  Domu działają  zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się z pracowników Domu, do których należy opracowywanie  indywidualnego planu wsparcia dla każdego Mieszkańca oraz realizacja tego planu.

  2. Indywidualny plan wsparcia stanowi odzwierciedlenie sprawowanej opieki , jak również stopnia zaangażowania Mieszkańca w proces  świadczonych usług .

  3. Plany, wspierania mieszkańców opracowują zespoły terapeutyczno – opiekuńcze złożone z pracowników Domu i realizują je wspólnie z mieszkańcami.

  4. Rodzaj i zakres opieki świadczonej na rzecz Mieszkańców uzależniony jest od ich sprawności fizycznej i psychicznej oraz możliwości organizacyjno-finansowych Domu.

 

§ 24

Przyjęcie Mieszkańca do Domu następuje na podstawie decyzji wydanej w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz przepisach wykonawczych do niej.

 

§ 25

  1. Pobyt w Domu  jest odpłatny.

  2. Opłatę za pobyt w Domu ustala się zgodnie z Ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej

  3. Na wniosek Mieszkańca, rodziny lub opiekuna prawnego dyrektor Domu może udzielić Mieszkańcowi urlopu w wymiarze zgodnym z obowiązującymi przepisami.

 

§ 26

Dom świadczy usługi:

 

  1. W zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:

  • miejsce zamieszkania

  • wyżywienie

  • utrzymanie czystości

  • odzież i obuwie.

 

  1. Opiekuńcze, polegające na:

  • udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

  • pielęgnacji

  • niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.

 

3.  Wspomagające, polegające na:

  • umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,

  • podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu Mieszkańców,

  • umożliwieniu zaspokojenia  potrzeb religijnych i kulturalnych,

  • zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności Mieszkańców,

  • stymulowaniu nawiązywania , utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną

i społecznością lokalną,

  • działaniu zmierzającym  do usamodzielnienia Mieszkańca, w miarę jego możliwości,

  • pomocy usamodzielniającemu się Mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,

  • zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,

  • pokryciu , w miarę możliwości , Mieszkańcowi nie posiadającemu własnego źródła dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, (art.37, ust.2, pkt. 1 ust.

          ustawy o pomocy społecznej),

  • zapewnieniu  przestrzegania praw Mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,

  •  sprawnym załatwianiu skarg i wniosków Mieszkańców.

 

§ 27

Dom pomocy społecznej umożliwia usługi zdrowotne zgodne z odrębnymi przepisami o powszechnym ubezpieczeniu społecznym.

 

§ 28

Prawa i obowiązki Mieszkańca:

  1. Każdy Mieszkaniec ma prawo do:

  1. dostępu do kultury, rekreacji oraz rozwijania własnych zainteresowań,

  2. pomocy w zaspokojeniu swoich potrzeb,

  3. uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących swojej osoby,

  4. uczestnictwa w tworzeniu indywidualnych planów wsparcia i ocenie efektów ich realizacji,

  5. składania skarg i wniosków,

  6. uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom

     i  swobodnego z nich korzystania.

 

  1. Do obowiązków Mieszkańca należy:

  1. poszanowanie godności osobistej współmieszkańców i pracowników,

  2. wzajemna życzliwość, pomoc koleżeńska i szacunek,

  3. utrzymanie porządku i czystości wokół  siebie oraz higieny osobistej

     w miarę możliwości,

  1. poszanowanie mienia będącego własnością prywatną i całej społeczności Domu,

  2. ponoszenie opłat za pobyt w Domu według obowiązujących przepisów,

  3. przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego oraz przepisów porządkowych ustalonych przez dyrektora i obowiązujących w Domu,

  4. przestrzegania ustalo

 

InformacjeInformacje:

Liczba wyświetleń: 1746

Utworzono dnia: 30.04.2015

Dokument wprowadził:
DPS

Dokument opublikował:
Administrator główny

Historia publikacjiHistoria publikacji:

01.03.2016, Administrator główny:

Dodanie załącznika Schemat organizacyjny DPS 2016

01.03.2016, Administrator główny:

Edycja zakładki Regulamin

01.03.2016, Administrator główny:

Dodanie załącznika Regulamin organizacyjny DPS z dnia 25.02.2016r.

01.03.2016, Administrator główny:

Edycja zakładki Regulamin

01.03.2016, Administrator główny:

Edycja zakładki Regulamin

01.03.2016, Administrator główny:

Edycja zakładki Regulamin

30.04.2015, Administrator główny:

Edycja zakładki Regulamin

30.04.2015, Administrator główny:

Dodanie załącznika Schemat organizacyjny DPS

30.04.2015, Administrator główny:

Dodanie załącznika Regulamin DPS

30.04.2015, Administrator główny:

Utworzenie zakładki Regulamin